www.dpse.hu[2012. 07. 01] Kihagyhatatlan látnivaló Csehországban!
Morva karszt - Punkva barlang - Macocha szakadék.
2012. június 24.

Útcélunk, Lenti túrázóknak, ezúttal Csehország volt, egy Brno melletti természetvédelmi körzet, Dél Moráviában. Itt fekszik a Drahanyi-dombság, melynek része a Morva-karszt ( Moravsky kras ), ahol 1100 barlang található, ebből 4 tekinthető meg, de a mi barlangtúránk a Pukva-barlangot és a Macoca-szakadék együttesét tervezte bejárni.

Kis csapatunk nagy várakozással érkezett meg a tájvédelmi körzet parkolójába Skalni Mlynben. A belépő megvásárlása után útnak indultunk a kanyargó Pukva patak mentén, tökéletes kirándulóidőben, hogy az előre lefoglalt túránk időpontjára megérkezzünk. A barlangtúra 70-80 perc hosszú. Az út első részében a dómokat, termeket gyalog fedeztük fel, így haladtunk egyre beljebb a hegy gyomrába.

A barlangtúra csúcspontjaként, sok termen keresztül haladva értük el a Macocha-szakadékot. A legutolsó teremből egy hosszabb, mesterséges vájaton haladtunk mindaddig, amíg a barlangbelsőben járva szokatlan módon napvilágot láttunk az út végén. Így értünk ki a beszakadás alsó részére, ahonnan valóban lélegzetelállító látvány tárult elénk. A Macocha-szakadék egy barlang beomlás következménye, így barlangtúránk egy 140 m mély leszakadás alján halad el, ahol megjelenik az égbolt felettünk.

Hamarosan elértük azt a szakaszt, ahol 24 személyes elektromos csónakba ülve lehet tovasuhanni a föld alatt. A földalatti csónakázás kellemesen hosszú programnak bizonyult. Csónakunk sok helyütt szűk járatokban haladt, a szélén ülők sokszor húzták be a nyakukat. A cseppkőképződmények, hasadékok, termek ki voltak kellemesen világítva, és sok helyütt a víz alatti zöld fények adtak sejtelmes fényeket, érzékeltetve, hogy helyenként jó 5-7 m mélység van alattunk. A csónakázást egy ponton megszakítottuk, ahol kiszálltunk és egy nagyon szép terembe sétáltunk át. A csónakba visszaülve, egészen a barlang bejárata alá értünk ki, így végigsiklottunk a Punkva-patak forrásán. A csónakból kiszállva levettük a pulcsikat, mivel odabent 9 fok volt, és a kellemes nyári melegben felmelegedtünk, miközben megebédeltünk, finom cseh sört kortyolgatva a központ előtt ücsörögve.

Rövid pihenő után folytattuk napi programunkat. A barlang bejárathoz közel, egy kabinos felvonóba szálltunk, mely rövid sétával a Macocha-szakadék tetejére vitt bennünket. Itt a szakadék teljes mélységét átélhettük, mikor a panoráma kilátóból letekintettünk a szakadék teljes szépségére. Rövid pihenő után a sárga jelzésen ( 3,5 km ) visszasétáltunk a kiindulási pontra, Skalni Mlynbe.

Nagyon sok élménnyel gazdagodva érkeztünk haza a késő esti órákban, és már a jövő évi túrát terveztük.