[2013.06.16.] Kirándulás és túra, Bledi tó

Bled és a Vintgár - szurdok

A zalaegerszegi sportkörzet szervezésében 2013. június 16-án 65 fő részvételével Északnyugat-Szlovéniába indultunk, a Júliai-Alpok lábánál található bledi tóhoz.
Az alpesi nyaralók talán legszebb gyöngyszemét a jégkorszak után a bohinji gleccser alakította. Visszahúzódott és az általa kimélyített meder megtelt a jég olvadása után, és kialakult a tó, mely 2120 m hosszúságú, a legszélesebb pontján 1380 m. Aki sokat akar látni, annak igyekeznie kell.
Így tettünk mi is! Megérkezésünk után azonnal - a tóparton hagyományos „plenta” nevű - csónakot béreltünk.  A tó közepén lévő szigetre eveztünk, hogy megtekintsük annak legismertebb jelképét, a gótikus Mária menybemenetele templomot, megismerkedjünk hosszú és gazdag történelmével. A templom 99 lépcsőn át közelíthető meg. A sziget dús növényzete mögött több érdekes épület is található, mint például a harangláb, a plébánia és a prépost háza, a kis remeteség, valamint némely titokzatos legenda.  A templomba mindenki igyekezett is háromszor meghúzni a harangot, hogy teljesüljön egy kívánsága.
A sziget megtekintése után utunk a bledi várba vezetett. A tópart 100 m magas meredek sziklaormán épült várat nem volt könnyű bevenni. A vár sok látnivalót kínált kápolnájával, középkori nyomdájával, borospincéjével és a teraszról nyíló fantasztikus panorámájával.
A látvány minden fáradságot feledtetett velünk. Szükség is volt rá, hogy erőt gyűjtsünk, mert a várostól 4 kilométerre lévő Vintgár szurdokba indultunk. 1891 februárjában fedezte fel Jakob ®umer, Gorje polgármestere és Benedikt Lergetporer térképész és fotós. A szurdokot biztonságossá tették a látogatók számára és 1893. augusztus 26-án megnyitották a látogatók előtt.  A meredek sziklafalú Hom és Borąt között kivájt, 1,6 km hosszú Vintgár - szurdokban a Radovna folyó vízesései és zúgói  felett fapallón járva vezet az út, innen csodálhattuk meg  egészen testközelből a természet „alkotását”, hogy milyen csodákra képes.
A városba visszaérve még maradt egy rövid időnk, hogy meg kóstoljuk a Bledi krémest, amelyet 1953 óta készítenek.
Kis pihenő után fáradtan, de gyönyörű élményekkel gazdagodva indultunk hazafelé.

Péter Tibor

Felkerült 31 fotó a képgalériába!